I. POSTANOWIENIA OGÓLNE.


Regulamin Organizacyjny Miejsko-Gminnej Przychodni w Świeciu zarejestrowanej w Rejestrze Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Wojewody Kujawsko-Pomorskiego pod numerem rejestru 000000002330, oraz Krajowym Rejestrze Sądowym Sądu Rejonowego w Bydgoszczy XIII Wydz. Gospodarczego pod numerem rejestru 0000002863 .

§ 1.

Regulamin organizacyjny Miejsko-Gminnej Przychodni w Świeciu, zwany dalej „Regulaminem „ określa w szczególności;

• organizację wewnętrzną , zadania i zakres poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy, w tym warunki współdziałania między tymi komórkami dla zapewnienia sprawności funkcjonowania Miejsko- Gminnej Przychodni w Świeciu pod względem leczniczym, administracyjnym i gospodarczym,
• warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą ,
• przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych,
• wysokość opłat za dokumentację medyczną ,
• wysokość opłat za udzielane świadczenia zdrowotne inne niż finansowane ze środków publicznych,
• sposób kierowania jednostką oraz komórkami organizacyjnymi podmiotu leczniczego,

§ 2.

Miejsko - Gminna Przychodnia w Świeciu jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą działającym jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej na podstawie:

1. powszechnie obowiązujących przepisów prawa ;
2. wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą ;
3. statutu;
4. regulaminu organizacyjnego ;

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o :
1.Przychodni – należy przez to rozumieć Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Miejsko – Gminną Przychodnię w Świeciu ;
2.Dyrektorze Przychodni –należy przez to rozumieć kierownika Miejsko – Gminnej Przychodni;
3.świadczeniu zdrowotnym –należy przez to rozumieć działania służące profilaktyce ,zachowaniu, ratowaniu ,przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich udzielania;
4.NFZ lub Fundusz –należy to rozumieć Narodowy Fundusz Zdrowia
5.osobie wykonującej zawód medyczny- należy przez to rozumieć osobę ,która na podstawie odrębnych przepisów uprawniona jest do udzielania świadczeń zdrowotnych ,oraz osobie legitymującej się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny;
5.ambulatoryjnej opiece zdrowotnej- udzielanie przez świadczeniodawców świadczeń opieki zdrowotnej osobom niewymagającym leczenia w warunkach całodobowych lub całodziennych;
6.podstawowej opiece zdrowotnej – należy przez to rozumieć udzielanie świadczeń zdrowotnych profilaktycznych , diagnostycznych , leczniczych,
rehabilitacyjnych oraz pielęgnacyjnych z zakresu medycyny ogólnej, rodzinnej i pediatrii , udzielanych w ramach ambulatoryjnej opieki zdrowotnej;
7.specjalistycznej opiece zdrowotnej – należy przez to rozumieć udzielanie świadczeń zdrowotnych w warunkach ambulatoryjnych, w ramach porad specjalistycznych , na podstawie skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego;
8.poradzie specjalistycznej – należy przez to rozumieć świadczenie zdrowotne specjalistyczne lub zespół takich świadczeń , udzielanych w ramach poradni specjalistycznych przez lekarza specjalistę lub zespół osób legitymujących się posiadaniem wymaganych uprawnień do udzielania specjalistycznych świadczeń zdrowotnych ;
9.lekarzu podstawowej opieki zdrowotnej- należy przez to rozumieć w szczególności lekarza :
a/.posiadającego specjalizację co najmniej pierwszego stopnia w dziedzinie medycyny ogólnej, chorób wewnętrznych lub pediatrii , lub
b/.posiadającego tytuł specjalisty w dziedzinie medycyny rodzinnej , chorób wewnętrznych lub pediatrii,
• udzielającego świadczeń w ramach podstawowej opieki zdrowotnej , z którym Fundusz zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej albo który jest zatrudniony lub wykonuje zawód u świadczeniodawcy , z którym Fundusz zawarł umowę o udzielanie świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej,
10. lekarzu ubezpieczenia zdrowotnego –należy przez to rozumieć lekarza,
lekarza dentystę będącego świadczeniodawcą , z którym fundusz zawarł umowę o
udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej , albo lekarza , lekarza dentystę ,który
jest zatrudniony lub wykonuje zawód u świadczeniodawcy , z którym Fundusz
zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej,
11.pielęgniarce podstawowej opieki zdrowotnej – pielęgniarkę , która ukończyła szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie pielęgniarstwa: rodzinnego, pediatrycznego, środowiskowego ,środowiskowo -rodzinnego, przewlekle chorych i niepełnosprawnych , opieki długoterminowej, w ochronie zdrowia pracujących oraz środowiska nauczania i wychowania lub ukończyła kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego, środowiskowego, środowiskowo-rodzinnego , przewlekle chorych i niepełnosprawnych, opieki długoterminowej , w ochronie zdrowia pracujących oraz środowiska nauczania i wychowania , udzielającą świadczeń w ramach podstawowej opieki zdrowotnej , będącą świadczeniodawcą ,z którym Fundusz zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej albo która jest zatrudniona lub wykonuje zawód u świadczeniodawcy, z którym Fundusz zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej;
12.położnej podstawowej opieki zdrowotnej – położną , która ukończyła szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego, środowiskowego, środowiskowo-rodzinnego lub ukończyła kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego, środowiskowego , środowiskowo – rodzinnego, udzielającą świadczeń w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, będącą świadczeniodawcą, z którym Fundusz zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej albo która jest zatrudniona lub wykonuje zawód u świadczeniodawcy , z którym Fundusz zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej;
13.średnim personelu medycznym- należy przez to rozumieć zatrudnione w Przychodni osoby na stanowiskach: asystentki stomatologicznej ,rejestratorki medycznej;
14.świadczeniodawcy- należy przez to rozumieć –zakład opieki zdrowotnej wykonujący zadania określone w jego statucie, grupową praktykę lekarską , grupową praktykę pielęgniarek lub położnych, osobę wykonującą zawód medyczny w ramach indywidualnej praktyki lub indywidualnej specjalistycznej praktyki,
15.pacjencie-należy przez to rozumieć osobę fizyczną korzystającą z określonych rodzajowo świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Przychodnię ,
16.osobie uprawnionej do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji – osobę ,która nie jest ubezpieczona w Funduszu i posiada prawo do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie ustawodawstwa innego niż Rzeczypospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu(EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, a której przysługują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej świadczenia opieki zdrowotnej z ubezpieczenia zdrowotnego na podstawie przepisów o koordynacji ,

 

II. MIEJSCE UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ

§ 3.

Przychodnia w Świeciu udziela świadczeń zdrowotnych w pomieszczeniach podmiotu leczniczego;
1/ przy ulicy Wojska Polskiego pod numerem 80 w Świeciu,
2/ w Gminnym Ośrodku Zdrowia w Grucznie przy ulicy Ogrodowej pod numerem 3,
3/ w miejscu pobytu pacjenta,
4/ w placówkach nauczania i wychowania w gabinetach medycyny szkolnej,

III. CELE I ZADANIA PODMIOTU

§ 4.

Celem działalności Przychodni jest udzielanie świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu , ratowaniu , przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
Do zadań Przychodni należy;
1) udzielanie świadczeń zdrowotnych ,
2) działania z zakresu promocji zdrowia ,
3) realizacja zadań dydaktycznych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia ,
4) współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi służby zdrowia , szkołami , zakładami pracy , organizacjami i stowarzyszeniami w zakresie udzielanych świadczeń zdrowotnych , promocji zdrowia i innych działań podejmowanych na rzecz ludności zamieszkałej na terenie kraju,
5) orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia,

IV. RODZAJ DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ ORAZ ZAKRES UDZIELANYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH.

§ 5.

Przychodnia w Świeciu udziela świadczeń w rodzaju ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych . Świadczenia zdrowotne obejmują ;

- świadczenia podstawowej opieki zdrowotnej,
- specjalistycznej opieki zdrowotnej,
- świadczenia z zakresu stomatologii ,
- badania diagnostyczne wykonywane w celu rozpoznania stanu zdrowia i ustalenia dalszego postępowania leczniczego,
- świadczenia z zakresu medycyny szkolnej,
- świadczenia z zakresu medycyny pracy,


§ 6.

Świadczenia podstawowej opieki zdrowotnej obejmują świadczenia ;
- lekarza podstawowej opieki zdrowotnej ,
- w gabinecie zabiegowym,
- w punkcie szczepień,
- w gabinecie pielęgniarki środowiskowo- rodzinnej,
- w gabinecie położnej środowiskowo-rodzinnej,
- w poradni medycyny szkolnej ( gabinetach medycznych nauczania i wychowania ),
- w poradni medycyny pracy,


§ 7.

Świadczeń w zakresie specjalistycznej opieki zdrowotnej udzielają;
- poradnia ginekologiczno-położnicza ,
- poradnia neurologiczna,
- poradnia logopedyczna,


§ 8.

Świadczenia stomatologiczne udzielane są w poradniach;
- stomatologii ogólnej,
- chirurgii stomatologicznej,
- protetyki stomatologicznej,
- ortodontycznej,
- stomatologii ogólnej dla dzieci do 18-go roku życia,

§ 9


Świadczenia z zakresu medycyny szkolnej udzielane są;
w gabinetach medycznych nauczania i wychowania.


§ 10


Świadczenia z zakresu medycyny pracy udzielane są w poradni medycyny pracy.


§ 11.


Świadczenia medyczne z zakresu diagnostyki obrazowej udzielane są w pracowni rentgenodiagnostyki ogólnej.

 

V. STRUKTURA ORGANIZACYJNA MIEJSKO-GMINNEJ PRZYCHODNI W ŚWIECIU

 

§ 12.


(określa załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego)


VI. ORGANIZACJA I ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

 

§ 13.


Poradnia (gabinet) Lekarza POZ w Przychodni przy ulicy Wojska Polskiego 80, i Ośrodku Zdrowia w Grucznie przy ulicy Ogrodowej 3 – są komórkami organizacyjnymi podstawowej opieki zdrowotnej, główne zadania realizowane są w zakresie :
- lekarza podstawowej opieki zdrowotnej ,
- w punkcie szczepień,
- w gabinecie zabiegowym,
- w gabinecie EKG ze spirometrią,
- w pracowni rentgenodiagnostyki ogólnej,
- w rejestracji,

Do zadań lekarza podstawowej opieki zdrowotnej należy:


1.Wykonywanie badań i udzielanie porad lekarskich na zasadach zawartych w zakresie kompetencji lekarza POZ oraz zgodnie z innymi obowiązującymi aktami prawnymi,
2.Planowanie i realizacja opieki lekarskiej nad pacjentem w zakresie udzielanych przez niego świadczeń opieki zdrowotnej z uwzględnieniem miejsca udzielania świadczenia ( w warunkach ambulatoryjnych i domowych).Koordynacja udzielanych świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej,
3.Udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej lekarza POZ w ramach współpracy z:
a/pielęgniarką podstawowej opieki zdrowotnej i położną podstawowej opieki zdrowotnej, wybranymi przez pacjenta ,
b/pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania,
c/innymi świadczeniodawcami , zgodnie z potrzebami pacjentów,
d/przedstawicielami organizacji i instytucji działających na rzecz zdrowia ,
4.Podejmowanie działań mających na celu zachowanie zdrowia pacjentów poprzez:
a/prowadzenie edukacji zdrowotnej,
b/prowadzenie systematycznej i okresowej oceny zdrowia w ramach badań bilansowych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
c/uczestniczenie w realizacji programów zdrowotnych ,działających na rzecz zachowania zdrowia w społeczności lokalnej,
d/rozpoznawanie środowisk pacjentów,
5.Podejmowanie działań mających na celu profilaktykę chorób poprzez:
a/identyfikację czynników ryzyka oraz zagrożeń zdrowotnych pacjenta , a także podejmowanie działań ukierunkowanych na ich ograniczenie,
b/wykonywanie profilaktycznych badań lekarskich (bilansów zdrowia) w ustalonych grupach wiekowych oraz prowadzenie obowiązującej dokumentacji medycznej uczniów wg określonych wzorów,
c/przeprowadzenie kwalifikacyjnych badań lekarskich przed szczepieniem i wykonywanie szczepień ochronnych oraz ich dokumentowanie i sprawozdawanie zgodnie z określonymi przepisami ,
d/uczestniczenie w realizacji programów profilaktycznych,
e/prowadzenie systematycznej i okresowej oceny stanu zdrowia w ramach badań przesiewowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
6.Podejmowanie działań mających na celu rozpoznanie chorób poprzez:
a/planowanie i koordynację postępowań diagnostycznych, stosownie do stanu zdrowia pacjentów,
b/informowanie pacjentów o możliwościach postępowania diagnostycznego w odniesieniu do ich stanu zdrowia oraz wskazywanie podmiotów właściwych do ich przeprowadzenia ,
c/przeprowadzenie badań podmiotowych i przedmiotowych pacjentów zgodnie z wiedzą medyczną oraz wykorzystaniem technik dostępnych w warunkach podstawowej opieki zdrowotnej,
d/wykonywanie testów lub zlecanie wykonania badań dodatkowych , a w szczególności laboratoryjnych i obrazowych,
e/kierowanie pacjentów na konsultacje specjalistyczne w celu dalszej diagnostyki i leczenia , w przypadku gdy jest to konieczne,
f/kierowanie pacjentów do jednostek lecznictwa zamkniętego w celu dalszej diagnostyki i leczenia,
g/interpretowanie wyników badań i konsultacji wykonanych przez innych świadczeniodawców,
h/orzekanie o stanie zdrowia pacjentów w oparciu o osobiste badania i dokumentacje medyczną.
7.Podejmowanie działań mających na celu leczenie chorób poprzez:
a/planowanie i uzgadnianie z pacjentami postępowania terapeutycznego, stosownie do ich problemów zdrowotnych oraz zgodnie z aktualną wiedzą medyczną ,
b/planowanie i uzgadnianie z pacjentami działań edukacyjnych mających na celu ograniczenie lub wyeliminowanie stanu będącego przyczyną choroby pacjenta,
c/zlecanie i monitorowanie leczenia farmakologicznego,
d/wykonywanie zabiegów i procedur medycznych,
e/kierowanie pacjentów do wykonywania zabiegów i procedur medycznych do innych świadczeniodawców,
f/kierowanie do oddziałów lecznictwa stacjonarnego , a także do zakładów pielęgnacyjno-opiekuńczych i opiekuńczo – leczniczych oraz do oddziałów paliatywno-hospicyjnych,
g/kierowanie do pielęgniarskiej długoterminowej opieki domowej,
h/kierowanie do leczenia uzdrowiskowego,
i/orzekanie o czasowej niezdolności do pracy lub nauki zgodnie z odrębnymi przepisami,
j/integrowanie, koordynacja lub kontynuacja działań leczniczych podejmowanych w odniesieniu do pacjentów przez innych świadczeniodawców w ramach swoich kompetencji zawodowych,
8.Podejmowanie działań mających na celu usprawnienia pacjentów poprzez:
a/zlecanie wykonywania zabiegów rehabilitacyjnych,
b/wykonywanie stosownie do posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz posiadanych kwalifikacji i możliwości zabiegów i procedur rehabilitacyjnych,
c/zlecanie wydania pacjentom przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych zgodnie z odrębnymi przepisami.
9.Sprawowanie nadzoru nad wyposażeniem w sprzęt i leki gabinetu zabiegowego,
10.Utrzymywanie odpowiedniego wyposażenia gabinetu lekarza POZ,
11.Prowadzenie na bieżąco dokumentacji leczniczej pacjentów.
12.Systematyczne doskonalenie kwalifikacji zawodowych i jakości świadczonych usług,
13.Przestrzeganie przepisów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych oraz tajemnicy lekarskiej i służbowej.
14.Przestrzeganie Karty Praw Pacjenta.
15.Prowadzenie dokumentacji wymaganej przez NFZ i podmiot tworzący w tym przygotowywanie danych do sprawozdań.
16.Współdziałanie z innymi lekarzami zatrudnionymi w Przychodni w zakresie organizacji pracy, opieki nad pacjentem.
17.Lekarz POZ podejmuje decyzję o konieczności zapewnienia pacjentom transportu sanitarnego. Lekarz ocenia , czy transport będzie bezpłatny częściowo lub całkowicie odpłatny. Informacja o odpłatności jest odnotowana na skierowaniu,
transport bezpłatny przysługuje ;
-osobom z dysfunkcją ruchu uniemożliwiającym korzystanie ze środków transportu publicznego,
-w przypadku konieczności podjęcia natychmiastowego leczenia w innej placówce leczniczej, wynikającej z potrzeby zachowania ciągłości leczenia.

Zadania punktu szczepień
• wykonywanie szczepień wg ustalonego kalendarza;
• prowadzenie dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
• planowanie szczepień i przestrzeganie terminu ważności i prawidłowego przechowywania szczepionek;
• organizowanie i prowadzenie wspólnie z lekarzami działalności prozdrowotnych;
• prowadzenie profilaktyki (bilanse zdrowotne);

Zadania gabinetu zabiegowego
w gabinecie zabiegowym wykonywane są usługi zlecone pacjentom przez lekarzy;
• iniekcje domięśniowe ,podskórne , dożylne;
• pomiary ciśnienia tętniczego krwi;
• pomiar glikemii;
• pomiary temperatury ciała;
• oznaczenia innych parametrów biochemicznych testami paskowymi;
• zmiany opatrunków;
• inhalacje dróg oddechowych;
• prowadzenie obowiązującej dokumentacji medycznej w formie papierowej i elektronicznej;
• dbałość o należyte wyposażenie apteczki lekarskiej i zestawu do udzielania pierwszej pomocy lekarskiej dla dzieci i dorosłych ;

Zadania gabinetu EKG i spirometrii
• przygotowanie pacjenta i sprzętu do badań;
• wykonywanie badań;
• prowadzenie obowiązującej dokumentacji medycznej;
• mycie i dezynfekcja sprzętu;
• zaopatrzenie gabinetu w leki i sprzęt;

Badania EKG i spirometrii wykonywane są na podstawie skierowania lekarza POZ, a także inne zlecenia z zakresu medycyny pracy czy badania odpłatne.


Poradnia-(gabinet) pielęgniarki środowisko –rodzinnej
• pielęgniarka środowisko –rodzinna sprawuje kompleksową opiekę pielęgniarską nad zadeklarowanymi do niej pacjentami,
• przeprowadza wywiad środowiskowo-rodzinny,
• prowadzi dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi przepisami,
• wykonuje pomiary podstawowych parametrów życiowych,
• ustala programy pielęgnacyjne,
• prowadzi edukację zdrowotną oraz poradnictwa w zakresie samoopieki w życiu z chorobą i niepełnosprawnością,
• prowadzi naukę pielęgnacji i samoobsługę ,
• realizuje wizyty patronażowe u dziecka powyżej 2 –mca życia,
• wykonuje czynności higieniczne z zakresu profilaktyki p/odleżynowej i p/oparzeniowej,
• wykonuje iniekcje dożylne, śródskórne, podskórne i domięśniowe wg zlecenia lekarskiego,
• wykonuje pomiary glikemii przy użyciu testów paskowych i glukometru,
• pobiera materiały do badań : krwi, moczu, wymazów – na zlecenie lekarza,

1.świadczenia pielęgniarki udzielane są w formie świadczeń ambulatoryjnych w miejscu udzielania świadczeń oraz w przypadkach uzasadnionych wskazaniami medycznymi poprzez wizyty domowe,
2.w uzasadnionych medycznie przypadkach świadczenia udzielane są bezzwłocznie lub w dniu zgłoszenia,
3.w schorzeniach przewlekłych oraz w pozostałych przypadkach wynikających z zakresu zadań pielęgniarki POZ, świadczenia udzielane są w terminie uzgodnionym z pacjentem,

Poradnia-(gabinet) położnej środowiskowo-rodzinnej
1.Położna sprawuje kompleksową opiekę nad zadeklarowanymi do niej świadczeniobiorcami, do zadań w szczególności należy ;
• ustalanie i rozpoznawanie problemów pielęgnacyjnych podopiecznych,;
• wykonywanie zabiegów diagnostycznych ,leczniczych oraz pomoc lekarzom;
• objęcie opieką profilaktyczną wszystkich kobiet ciężarnych ,które złożyły deklarację wyboru;
• sprawowanie opieki nad położnicami i noworodkami do 6-go tygodnia życia, bezpośrednio po ich powrocie ze szpitala;
• udzielanie porad w schorzeniach ginekologicznych ;
• szerzenie oświaty zdrowotnej;
• wykonywanie świadczeń w warunkach ambulatoryjnych i w uzasadnionych medycznie przypadkach w domu pacjenta;
• prowadzenie czynnego poradnictwa w odniesieniu do kobiet ciężarnych oraz kierowanie do lekarzy specjalistów;
• prowadzenie czynnego poradnictwa w odniesieniu do kobiet ze schorzeniami ginekologicznymi;
• pobieranie materiałów do badań i wykonywanie testów diagnostycznych;
• organizowanie i wspólne prowadzenie z lekarzami działalności w zakresie popularyzacji metod zapobiegania ciąży, świadomego podejmowania decyzji o macierzyństwie;
• prowadzenie dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami;

Poradnia Położniczo -Ginekologiczna – wykonuje świadczenia medyczne określone w zakresie czynności lekarza ginekologa,
w szczególności:
• udzielanie świadczeń medycznych z zakresu schorzeń ginekologicznych u kobiet;
-zbieranie wywiadu,
-postawienie diagnozy,
-prowadzenie leczenia,
• wykonywanie drobnych zabiegów ginekologicznych w celach leczniczych i diagnostycznych,
• sprawowanie opieki lekarskiej nad kobietą ciężarną , przebiegiem całej ciąży i połogu,
• wykonywanie świadczeń z zakresu profilaktyki raka szyjki macicy etapu podstawowego Populacyjnego Programu Profilaktycznego i Wczesnego Wykrywania Raka Szyjki Macicy,
• udzielanie lub zlecanie niezbędnych świadczeń diagnostycznych, ordynowanie leków, zlecanie zaopatrzenia w wyroby medyczne,
• udzielanie konsultacji dla potrzeb lekarza POZ,
• prowadzenie obowiązującej dokumentacji medycznej ,
• orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia ,
• prowadzenie edukacji i promocji zdrowia ,

Poradnia Neurologiczna
Przyjęcia odbywają się na podstawie skierowania od lekarza POZ , innego specjalisty;
zajmuje się rozpoznawaniem i leczeniem zaburzeń i chorób układu nerwowego,
w szczególności :
• badaniem, ustaleniem rozpoznania, ukierunkowaniem dalszego leczenia,
• wydawaniem zaświadczeń o stanie zdrowia,
• kwalifikowaniem do leczenia szpitalnego,
• prowadzeniem chorych z przewlekłymi chorobami neurologicznymi ,
• udzielaniem konsultacji lekarzom podstawowej opieki zdrowotnej,
• kierowaniem na leczenie szpitalne, leczenie uzdrowiskowe, rehabilitację leczniczą,
• prowadzeniem niezbędnej edukacji, promocji zachowań prozdrowotnych,
• wykonywaniem badań profilaktycznych,
• prowadzeniem obowiązującej dokumentacji medycznej zgodnie z przepisami,

Poradnia Logopedyczna – udziela świadczeń z zakresu ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych.
1.świadczenia udzielane są na podstawie skierowania od lekarza ubezpieczenia zdrowotnego,
podstawowe zadania:
• diagnoza logopedyczna,
• terapia logopedyczna ,
2.porada obejmuje –wywiad, badanie przedmiotowe i podmiotowe ,badanie logopedyczne;
3.kierowanie na badania diagnostyczne niezbędne do ustalenia rozpoznania ;
4.prowadzenie obowiązującej dokumentacji medycznej;

Poradnia medycyny szkolnej – zadania pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania realizowane są w szkolnych gabinetach medycznych,
podstawowe zadania:
• sprawowanie opieki nad uczniami szkół podstawowych , gimnazjów oraz szkół ponadpodstawowych,
• wykonywanie testów przesiewowych ,
• przygotowanie do bilansów zdrowia i pomoc przy badaniach, organizowanie profilaktycznych badań lekarskich,
• nadzór nad realizacją zaleceń lekarskich,
• szerzenie oświaty zdrowotnej,
• udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia,
• czynne poradnictwo w zakresie opieki pielęgniarskiej,
• prowadzenie obowiązującej dokumentacji medycznej ,
• współdziałanie z lekarzami i pielęgniarkami podstawowej opieki zdrowotnej w zakresie organizacji pracy i opieki nad uczniem,
• pielęgniarka szkolna współpracuje z dyrektorem szkoły, lekarzem p.o.z. rodzicami, opiekunami prawnymi ucznia, psychologiem i pedagogiem szkolnym oraz radą pedagogiczną,
• bierze udział w planowaniu ,realizacji i ocenie szkolnego programu edukacji zdrowotnej,
• podejmuje działania w zakresie promocji zdrowia ,
• prowadzi przygotowania do przeprowadzenia fluoryzacji zębów,
• prowadzi sprawozdawczość zgodnie z obowiązującymi przepisami ,
• doskonalenie kwalifikacji zawodowych,

Poradnia Stomatologiczna
- realizuje świadczenia stomatologii zachowawczej , w następujących zakresach :
• stomatologii ogólnej,
• stomatologii ogólnej dla dzieci do 18-roku życia,
w szczególności :
◦ prowadzenie leczenia dorosłych i dzieci,
◦ wykonywanie badań lekarskich stomatologicznych z instruktażem higieny jamy ustnej,
◦ przeprowadzanie konsultacji specjalistycznych z zakresu stomatologii z krótką pisemną oceną i wskazaniami diagnostyczno-terapeutycznymi,
◦ uzupełnianie braków zębowych za pomocą leczenia protetycznego
◦ prowadzenie dokumentacji medycznej pacjenta,
◦ prowadzenie dokumentacji wymaganej przez NFZ,
◦ utrzymywanie odpowiedniego wyposażenia gabinetów stomatologicznych,
◦ właściwe i racjonalne gospodarowanie powierzonymi materiałami stomatologicznymi,
◦ dbałość o właściwą eksploatację i obsługę sprzętu stomatologicznego,
◦ przestrzeganie obowiązujących zasad postępowania lekarzy ubezpieczenia zdrowotnego w ramach realizacji umów z NFZ,
◦ czynny udział w szerzeniu oświaty zdrowotnej wśród dzieci i dorosłych,,

Gabinet stomatologiczny w Ośrodku Zdrowia w Grucznie – w gabinecie realizowane są świadczenia z zakresu stomatologii ogólnej dla dzieci i dorosłych,
w szczególności;
◦ prowadzenie leczenia dorosłych i dzieci,
◦ wykonywanie badań lekarskich stomatologicznych z instruktażem higieny jamy ustnej,
◦ przeprowadzanie konsultacji specjalistycznych z zakresu stomatologii z krótką pisemną oceną i wskazaniami diagnostyczno-terapeutycznymi,
◦ uzupełnianie braków zębowych za pomocą leczenia protetycznego
◦ prowadzenie dokumentacji medycznej pacjenta,
◦ prowadzenie dokumentacji wymaganej przez NFZ,
◦ utrzymywanie odpowiedniego wyposażenia gabinetów stomatologicznych,
◦ właściwe i racjonalne gospodarowanie powierzonymi materiałami stomatologicznymi,
◦ dbałość o właściwą eksploatację i obsługę sprzętu stomatologicznego,
◦ przestrzeganie obowiązujących zasad postępowania lekarzy ubezpieczenia zdrowotnego w ramach realizacji umów z NFZ,
◦ czynny udział w szerzeniu oświaty zdrowotnej wśród dzieci i dorosłych,,

Gabinet stomatologiczny w Szkole Nr 8 – realizowane są zadania z zakresu stomatologii ogólnej dla dzieci,
w szczególności:
◦ prowadzenie leczenia dorosłych i dzieci,
◦ wykonywanie badań lekarskich stomatologicznych z instruktażem higieny jamy ustnej,
◦ przeprowadzanie konsultacji specjalistycznych z zakresu stomatologii z krótką pisemną oceną i wskazaniami diagnostyczno-terapeutycznymi,
◦ uzupełnianie braków zębowych za pomocą leczenia protetycznego
◦ prowadzenie dokumentacji medycznej pacjenta,
◦ prowadzenie dokumentacji wymaganej przez NFZ,
◦ utrzymywanie odpowiedniego wyposażenia gabinetów stomatologicznych,
◦ właściwe i racjonalne gospodarowanie powierzonymi materiałami stomatologicznymi,
◦ dbałość o właściwą eksploatację i obsługę sprzętu stomatologicznego,
◦ przestrzeganie obowiązujących zasad postępowania lekarzy ubezpieczenia zdrowotnego w ramach realizacji umów z NFZ,
◦ czynny udział w szerzeniu oświaty zdrowotnej wśród dzieci i dorosłych,

 


Poradnia Ortodontyczna – realizuje świadczenia stomatologiczne z zakresu ortodoncji,
w szczególności :
• wykonywanie badania lekarskiego stomatologicznego z instruktażem higieny jamy ustnej ,
• ustalanie planu leczenia ,
• przeprowadzanie konsultacji specjalistycznych z postawieniem diagnozy ortodontycznej ,
• leczenie ortodontyczne aparatem ortodontycznym ,
• czynny udział w szerzeniu oświaty zdrowotnej wśród dzieci ,
• prowadzenie obowiązującej dokumentacji medycznej pacjenta ,
• prowadzenie dokumentacji medycznej wymaganej przez NFZ,

Poradnia chirurgii stomatologicznej – realizuje świadczenia stomatologiczne z zakresu chirurgii stomatologicznej,
w szczególności :
◦ prowadzenie leczenia dorosłych i dzieci na podstawie skierowania od innego lekarza ,
◦ wykonywanie badań lekarskich stomatologicznych z instruktażem higieny jamy ustnej,
◦ przeprowadzanie konsultacji specjalistycznych z zakresu chirurgii stomatologicznej z krótką pisemną oceną i wskazaniami diagnostyczno-terapeutycznymi,
◦ prowadzenie dokumentacji medycznej pacjenta,
◦ prowadzenie dokumentacji wymaganej przez NFZ,
◦ utrzymywanie odpowiedniego wyposażenia gabinetu stomatologicznego,
◦ właściwe i racjonalne gospodarowanie powierzonymi materiałami stomatologicznymi,
◦ dbałość o właściwą eksploatację i obsługę sprzętu stomatologicznego,
◦ przestrzeganie obowiązujących zasad postępowania lekarzy ubezpieczenia zdrowotnego w ramach realizacji umów z NFZ,
◦ czynny udział w szerzeniu oświaty zdrowotnej wśród dzieci i dorosłych,

Poradnia protetyki stomatologicznej - realizuje świadczenia medyczne z zakresu protetyki.
w szczególności ;
◦ prowadzenie leczenia protetycznego dorosłych i dzieci ,
◦ wykonywanie badań lekarskich stomatologicznych z instruktażem higieny jamy ustnej,
◦ przeprowadzanie konsultacji specjalistycznych z zakresu protetyki stomatologicznej z krótką pisemną oceną i wskazaniami diagnostyczno-terapeutycznymi,
◦ prowadzenie dokumentacji medycznej pacjenta,
◦ prowadzenie dokumentacji wymaganej przez NFZ,
◦ utrzymywanie odpowiedniego wyposażenia gabinetu stomatologicznego,
◦ właściwe i racjonalne gospodarowanie powierzonymi materiałami stomatologicznymi,
◦ dbałość o właściwą eksploatację i obsługę sprzętu stomatologicznego,
◦ przestrzeganie obowiązujących zasad postępowania lekarzy ubezpieczenia zdrowotnego w ramach realizacji umów z NFZ,
◦ czynny udział w szerzeniu oświaty zdrowotnej wśród dzieci i dorosłych,

Poradnia Medycyny Pracy – realizuje zadania do której należy:
• ochrona zdrowia pracujących przed wpływem niekorzystnych warunków związanych ze środowiskiem pracy i sposobem jej wykonywania oraz sprawowanie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi,
• ocena możliwości wykonywania pracy lub pobierania nauki uwzgledniająca stan zdrowia i zagrożenia występujące w miejscu pracy lub nauki,
• monitorowanie stanu zdrowia osób pracujących zaliczanych do grup szczególnego ryzyka, a zwłaszcza osób wykonujących prace w warunkach przekroczenia normatywów higienicznych , młodocianych , niepełnosprawnych oraz kobiet w wieku rozrodczym i ciężarnych ,
• wykonywanie badań umożliwiających wczesną diagnostykę chorób zawodowych i innych chorób związanych z wykonywana pracą,
• badanie kierowców,
• uczestnictwo w komisjach BHP,
• przeprowadzanie badań wstępnych , okresowych i kontrolnych pracowników Przychodni,
• przeprowadzanie badań wstępnych , okresowych i kontrolnych pracowników oraz inne świadczenia zdrowotne wykonywane na podstawie umowy zawartej przez podmiot obowiązany do ich zapewnienia z poradnią medycyny pracy,
• prowadzenie obowiązującej dokumentacji medycznej,
• Współpraca z innymi komórkami ;
• współpraca z lekarzem POZ, lekarzami specjalistami , psychologiem i innymi osobami , których opinia może mieć znaczenie przy orzekaniu o zdolności pracownika do wykonywania określonej pracy,
• współpraca z instytucjami powołanymi do orzekania w sprawie chorób zawodowych , współpraca z regionalnymi ośrodkami medycyny pracy i innymi instytucjami i organami powołanymi do kontroli orzeczeń lekarskich wydawanych pracownikom,

Poradnia Okulistyczna
Do podstawowych zadań świadczonych w ramach Poradni Okulistycznej należą:
• porada lekarska
• komputerowe badanie wzroku
• badanie dna oka
• badanie ostrości wzroku, zeza, rozpoznawania barw
• pomiar ciśnienia wewnątrzgałkowego
• leczenie chorób spojówek i rogówki
• dobór szkieł
Świadczenia w ramach Poradni Okulistycznej realizowane są odpłatnie, zgodnie z cennikiem usług medycznych świadczonych przez Miejsko-Gminną Przychodnię w Świeciu oraz w ramach świadczeń zdrowotnych z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej – Medycyna Pracy.


Poradnia Rentgenodiagnostyki Ogólnej – do zadań ,której należy:
• wykonywanie badań diagnostycznych radiograficznych (ogólnodiagnostycznych, pantomograficznych, cefalometrycznych i zębowych-punktowych ) na rzecz pacjentów Przychodni , podmiotów zewnętrznych na podstawie stosownych umów, a także dla pacjentów na podstawie skierowania w oparciu o cennik Przychodni ,
• prowadzenie obowiązującej dokumentacji badań oraz ich archiwizacja ,
• współpraca z lekarzem p.o.z, lekarzami specjalistami w zakresie planowania dalszego postępowania terapeutycznego,

 


Rejestracja - do zadań, której należy:

w szczególności ;
• rejestrowanie pacjentów zgłaszających się do Przychodni osobiście ,
• pracownicy rejestracji zobowiązani są do weryfikacji pacjenta rejestrującego się do lekarza w celu potwierdzenia ubezpieczenia ,uprawniającego do świadczenia opieki zdrowotnej ,
• sprawdzanie dokumentów uprawniających do bezpłatnych świadczeń medycznych,
• przyjmowanie zgłoszeń telefonicznych,
• prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami,
• udzielanie informacji pacjentom o usługach medycznych realizowanych w Przychodni oraz innych placówkach medycznych,
• zbieranie deklaracji wyboru lekarza POZ, pielęgniarki i położnej ,
• prowadzenie list pacjentów oczekujących do lekarzy,
• pracownicy rejestracji zobowiązani są do przestrzegania ustawy o ochronie danych osobowych i innych wymaganych aktów prawnych ,

Samodzielne stanowiska pracy w administracji Podlegają Dyrektorowi Przychodni:

Stanowisko ds. księgowości
Główny księgowy organizuje i nadzoruje całość zadań Przychodni dotyczących
w szczególności:
• spraw finansowych,
• remontów i inwestycji,
• działań zmniejszających koszty przychodni,
• administruje majątkiem trwałym i ruchomym,
• wykonuje swoje obowiązki przy pomocy pracownika księgowości oraz pracowników komórek organizacyjnych,
• realizuje samodzielnie powierzone mu zadania i ponosi odpowiedzialność bezpośrednio przed Dyrektorem Przychodni za całokształt pracy,
• odpowiada za terminowe sporządzanie bilansów, analiz, sprawozdań,
• nadzoruje i kontroluje obieg dokumentów finansowych,
do obowiązków należy:
- prowadzenie rachunkowości,
- sporządzanie kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej,
- terminowe przekazywanie informacji ekonomicznych,
- prowadzenie dokumentacji księgowej,
- prowadzenie dokumentacji płacowej,
- regulowanie wszelkich zobowiązań zgodnie z ustalonymi zasadami,
- terminowe przekazywanie należnych składek ZUS i Urzędu Skarbowego oraz wykonywanie i przesyłanie wymaganej dokumentacji do tych instytucji,
- dokonywanie rocznej analizy ekonomicznej, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania się kosztów wg miejsc ich powstawania,
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących obiegu dokumentów, dowodów księgowych ,zakładowego planu kont,
- zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji,

Stanowisko ds. kadrowych i organizacji
• przyjmowanie, rejestrowanie i wysyłanie korespondencji,
• prowadzenie dokumentacji obowiązującej w sekretariacie,
• udzielanie informacji osobom zgłaszających się do sekretariatu Przychodni ,
• obsługa urządzeń techniki biurowej: telefon, fax, kserokopiarka, komputer,
• przyjmowanie interesantów i kierowanie do właściwych działów i stanowisk pracy,
• prowadzenie dokumentacji pism przychodzących i wychodzących Przychodni,
• ewidencjonowanie zarządzeń Dyrektora,
• obsługa Rady Społecznej,
• przygotowywanie narad, zebrań, spotkań, szkoleń,
• zapewnienie sprawnego funkcjonowania sekretariatu pod względem administracyjnym i gospodarczym,
obowiązki kadrowe:
• przygotowywanie dokumentów dotyczących nawiązywania, zmiany i rozwiązywania stosunku pracy,
• prowadzenie ewidencji pracowników, akt osobowych, urlopów oraz spraw związanych z czasową niezdolnością do pracy,
• wydawanie zaświadczeń o zatrudnieniu,
• działania związane z ochroną pracy,
• prowadzenie ewidencji czasu pracy i jej kontrola,
• kontrola porządku i dyscypliny pracy,
• załatwianie spraw związanych z przejściem pracowników na emeryturę bądź rentę,
• analiza stanu zatrudnienia i wykorzystania czasu pracy w komórkach organizacyjnych przychodni,
• sporządzanie sprawozdań dotyczących zatrudnienia i spraw osobowych,
• przygotowywanie umów cywilnoprawnych dla lekarzy,
• obsługa programu kadrowo- księgowego,

Stanowisko do spraw technicznych i zaopatrzenia
• planowanie i prowadzenie remontów ,inwestycji, modernizacji,
• utrzymanie pomieszczeń Przychodni i jego otoczenia w należytym porządki i czystości, w stanie odpowiadającym wymaganiom prawnym pod względem sanitarno-epidemiologicznym , BHP i ochrony środowiska,
• prowadzenie zaopatrzenia i gospodarki materiałowej zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa zamówień publicznych ,
• nadzorowanie zamówień składanych przez poszczególne komórki organizacyjne ,pod kątem zgodności z ustawą o zamówieniach publicznych,
• kontrola stanu zaopatrzenia magazynowego i zapasów,
• nadzór nad utrzymaniem w należytym stanie technicznym urządzeń oraz sprzętu i aparatury medycznej,
• sporządzanie planu zamówień publicznych na każdy rok zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i regulaminem zamówień publicznych ,
• prowadzenie zgodnej z przepisami gospodarki urządzeniami energetycznymi, elektrycznymi ,wod-kan, co, alarmowymi,

Stanowisko do spraw obsługi umów medycznych
• nadzór i koordynowanie pracy związanej z udzielaniem świadczeń medycznych pacjentom w zakresie umów; z NFZ, komercyjnych , medycyny pracy,
• przygotowywanie umów, aneksów , wystawianie faktur, sprawozdań w tym zakresie przy współudziale z Dyrektorem, pracownikiem ds. zamówień publicznych , pracownikiem księgowości ds. rozliczeń ,
• przygotowywanie ofert na świadczenia medyczne , celem przedłożenia ich w NFZ lub innym podmiotom,
• nadzór nad prawidłową organizacją udzielania świadczeń , koordynowanie sporządzania zapotrzebowań na niezbędne środki i materiały potrzebne do udzielania świadczeń medycznych .
• nadzór i koordynowanie obiegu informacji co do udzielania świadczeń,
• wprowadzanie rozwiązań organizacyjnych poprawiających jakość udzielanych świadczeń przy współudziale z Dyrektorem , pielęgniarką koordynującą , kierownikiem POZ , kierownikiem poradni stomatologicznej, kierownikiem RTG,
• nadzór nad opracowywaniem informacji o świadczonych usługach i obowiązujących cennikach za świadczone usługi, aktualizacja cennika sprzedawanych usług medycznych ,
• wykonywanie funkcji marketingowych ; badanie rynku usług medycznych , ocena atrakcyjności wykonywanych usług, poszukiwanie nowych obszarów działania , umieszczanie aktualnych informacji z zakresu marketingu , profilaktyki zdrowotnej , informacji medycznej na stronie internetowej MGP .
• sporządzanie i aktualizacja procedur postępowania w zakresie objętym kontrolą przez PSSE , udział w kontrolach przeprowadzanych przez PSSE,
• koordynowanie racjonalnego wykorzystania środków dezynfekcyjnych stosowanych w Przychodni ,aktualizowanie zgodnie z najnowszą wiedzą w tym zakresie wykazu stosowanych środków ,
• nadzór nad gospodarką odpadami medycznymi powstającymi w MGP , zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa ,

Stanowisko do sprawozdań z NFZ i obsługi komputerów
◦ zadania w zakresie statystyki medycznej w formie elektronicznej ,
◦ prowadzenie statystyki i sprawozdawczości medycznej, dotyczącej realizacji umów z NFZ, prowadzenie wymaganej dokumentacji ,
◦ przygotowywanie miesięcznych raportów statystycznych oraz rachunków refundacyjnych do NFZ,
◦ organizacja i nadzór nad tworzeniem list podstawowej opieki zdrowotnej,
◦ organizacja i nadzór nad sprawozdawczością z poradni specjalistycznych, stomatologii, sporządzanie wymaganej dokumentacji,
◦ stałe monitorowanie komunikatów i kontakt z NFZ w zakresie sprawozdawczości ,
◦ przygotowywanie dokumentacji związanej z kontraktowaniem usług medycznych z NFZ lub innymi płatnikami ,
◦ sporządzanie pism i dokumentów zlecanych przez Dyrektora Przychodni,
◦ prowadzenie archiwum zakładowego,
◦ nadzór nad przestrzeganiem zasad ochrony danych osobowych zgodnie z Polityką Bezpieczeństwa oraz zawartą w niej Instrukcją Zarządzania Systemami Informatycznymi w Przychodni,


VII . SPOSÓB KIEROWANIA KOMÓRKAMI ORGANIZACYJNYMI

§ 14.


1.Miejsko- Gminną Przychodnią w Świeciu kieruje i reprezentuje na zewnątrz Dyrektor ,
powołany do pełnienia tej funkcji przez organ tworzący.
2.Dyrektor ponosi odpowiedzialność za zarządzanie podmiotem leczniczym.
3.Dyrektor wykonuje swoje obowiązki przy pomocy kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych , gł. księgowego , podległych pracowników w poszczególnych komórkach organizacyjnych.


§ 15.


1.W przypadku nieobecności Dyrektor wyznacza zastępcę .
2.Dyrektor może upoważnić swojego zastępcę, za zgodą podmiotu tworzącego do wykonywania w sposób ciągły w jego imieniu określonych czynności faktycznych i prawnych.
3.Pełnomocnictwo wymaga formy odpowiedniej do rodzaju czynności prawnych.


§ 16.


1.Do zadań Dyrektora Przychodni należy w szczególności :
a/ prowadzenie polityki kadrowej mającej na celu utrzymanie zatrudnienia na poziomie zapewniającym ciągłość pracy w zakresie działalności medycznej i administracyjnej ,
b/podejmowanie decyzji wynikających ze stosunku pracy, w tym zatrudnianie, awansowanie, nagradzanie, karanie, rozwiązywanie stosunku pracy,
c/rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy swoimi pracownikami,
d/zapewnienie planowej i zorganizowanej pracy komórek organizacyjnych Przychodni,
e/wyznaczenie zadań dla zespołów lub poszczególnych pracowników ,
f/zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny podległych pracowników,
g/dbanie o właściwą atmosferę w pracy,
h/ustalenie standardów kontroli zarządczej obowiązującej w Przychodnia , kontrola ich przestrzegania,
i/organizowanie i kierowanie pracą podległych pracowników,
j/współpraca z innymi instytucjami współpracującymi z Przychodnią ,
k/analizowanie i nadzorowanie realizacji usług medycznych ,
l/zbieranie informacji na temat zapotrzebowania na usługi medyczne wśród populacji objętej opieką Przychodni ,
ł/rozpatrywanie skarg i wniosków,

2.Dyrektor ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności Przychodni ,
w szczególności za ;
a/organizację i zarządzanie Przychodnią ,
b/poziom działalności leczniczo-profilaktycznej Przychodni,
c/sprawne funkcjonowanie podległych komórek organizacyjnych ,
d/dyscyplinę pracy, przestrzeganie regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy ,obrony cywilnej,

§ 17.


Dyrektor wykonuje swoje zadania przy pomocy podległych pracowników zatrudnionych w poszczególnych komórkach organizacyjnych (kierownicy, st. pielęgniarka koordynująca).

Do kompetencji kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych należy;
- organizacja pracy w kierowanej komórce organizacyjnej ,
- nadzór nad podległymi pracownikami komórki organizacyjnej,
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w kierowanej komórce,
- organizowanie współpracy pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi,
- ustalenie standardów kontroli zarządczej obowiązującej w Przychodni , kontrola ich przestrzegania,
- organizacja oraz nadzór nad prawidłowym prowadzeniem i przechowywaniem dokumentacji w tym zwłaszcza medycznej,
- zapewnienie przestrzegania oraz wdrażanie powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz przepisów wewnętrznych ,
- kontrola realizacji umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych w kierowanej komórce organizacyjnej ,
- przeprowadzanie kontroli wewnętrznych ,
- kontrola przestrzegania dyscypliny pracy,

Starsza pielęgniarka koordynująca pracą podległego personelu
Zadania:
1.Pielęgniarka koordynuje pracą innych pielęgniarek i położnych oraz pozostałego średniego personelu medycznego, podlega bezpośrednio Dyrektorowi Przychodni.
2.Wykonuje swoje obowiązki przy współpracy z działem kadr i organizacji, lekarzami, pielęgniarkami praktyki oraz z księgowością .
3.Pielęgniarka koordynująca odpowiedzialna jest za merytoryczny nadzór nad pracą pielęgniarek, położnych, rejestratorek i niższego personelu medycznego.
4.Pielęgniarka koordynująca realizuje powierzone zadania i podejmuje decyzje zgodnie z kompetencjami.
5.Współpracuje z podmiotami zewnętrznymi i wewnętrznymi .
do obowiązków należy :
- organizowanie pracy średniego i niższego personelu,
- kierowanie poszczególnych osób na określone stanowiska stosownie do posiadanych kwalifikacji , stażu pracy , nabytych umiejętności ,
- zapewnienie odpowiedniego wyposażenia stanowisk pracy pielęgniarek w sprzęt i aparaturę oraz materiały opatrunkowe i leki,
- ustalanie godzin pracy personelu,
- wyznaczanie zastępstw na czas urlopów i w razie choroby,
- przedkładanie Dyrektorowi Przychodni wniosków w sprawie obsady poszczególnych stanowisk, przesunięć ,przyznawania nagród i wymierzania kar,
- kontrola , instruktaż i nadzór nad pracą średniego i niższego personelu w szczególności :
• kontrola terminowości wykonywanej pracy,
• kontrola dokumentacji i sprawozdawczości prowadzonej przez średni personel,
• nadzór nad prowadzeniem obowiązujących kartotek i kontrola pracy rejestratorek co do sposobu załatwiania zgłoszeń i techniki pracy,
• kontrola przestrzegania przepisów bhp,
• ustalenie standardów kontroli zarządczej obowiązującej w Przychodni , kontrola ich przestrzegania ,
• współuczestnictwo w planowaniu zadań przychodni,
• analizowanie i ocenianie jakości pracy średniego i niższego personelu medycznego,
• rozpatrywanie skarg i wniosków związanych z jakością pracy personelu pielęgniarskiego,
• współpraca z zewnętrznymi podmiotami w sprawach dotyczących personelu pielęgniarskiego,
• nadzór nad stanem sanitarno-epidemiologicznym komórek organizacyjnych przychodni,

 

VIII. WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA MIĘDZY KOMÓRKAMI ORGANIZACYJNYMI

§ 18.

Poszczególne komórki organizacyjne Miejsko- Gminnej Przychodni w Świeciu oraz osoby wykonujące pracę bądź świadczące usługi w ramach tych komórek obowiązane są do współdziałania dla sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu leczniczego pod względem diagnostyczno-leczniczym i administracyjno- gospodarczym.


1.Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych Przychodni należy w szczególności:
• realizacja zadań Przychodni określonych w przepisach prawnych ,
• inicjowanie działań służących skuteczniejszej realizacji zadań Przychodni,
• dbałość o należyty wizerunek Przychodni,
• działania na rzecz racjonalizacji zatrudnienia ,
• działania na rzecz właściwego wykorzystania czasu pracy i potencjału pracowniczego ,
• przygotowywanie i przeprowadzanie szkoleń wewnętrznych wśród pracowników,
• działania na rzecz skutecznego przekazu informacji przez kadrę kierowniczą podległym pracownikom,
• przygotowywanie projektów regulaminów wewnętrznych ,
• ochrona tajemnicy służbowej i państwowej,
• przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w zakresie gromadzonych informacji ,
• opracowywanie wniosków do projektu planu finansowego i inwestycyjnego na dany rok,
• opracowywanie sprawozdań z wykonanych zadań oraz sprawozdań i informacji wynikających z odrębnych przepisów powszechnie obowiązującego prawa,

 

IX. PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH Z ZAPEWNIENIEM WŁAŚCIWEJ DOSTĘPNOŚCI I JAKOŚCI TYCH ŚWIADCZEŃ W KOMÓRKACH ORGANIZACYJNYCH PODMIOTU

§ 19.

1. Miejsko- Gminna Przychodnia w Świeciu organizuje świadczenia zdrowotne udzielane w zakresie określonym w niniejszym regulaminie z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w komórkach organizacyjnych zakładu leczniczego podmiotu w sposób gwarantujący pacjentom najbardziej dogodną formę korzystania ze świadczeń .
2. W uzasadnionych przypadkach świadczenia mogą być udzielane w domu bądź innym miejscu pobytu pacjenta.
3. Rejestracja pacjentów odbywa się w każdej dostępnej formie tj. osobiście , za pośrednictwem członków rodziny lub osób trzecich , telefonicznie , drogą elektroniczną z wyznaczeniem dnia i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego.
4. Świadczenia zdrowotne udzielane będą w miarę możliwości w dniu zgłoszenia lub w innym terminie uzgodnionym z pacjentem wg ustalonej kolejności.
5. W przypadku zmiany terminu lub godziny udzielania świadczenia pracownik dokonujący rejestracji informuje pacjenta , ustalając nowy termin i godzinę udzielenia świadczenia .
6. Pacjenci korzystający ze świadczeń lekarza podstawowej opieki zdrowotnej mają prawo wyboru lekarza , pielęgniarki lub położnej ( nie ma obowiązku wybrania wszystkich trzech zakresów świadczeń ). Przy składaniu deklaracji pacjent otrzymuje numer kartoteki ( identyfikacyjny).
7. Świadczenia specjalistycznej opieki zdrowotnej udzielane są z wyznaczeniem dnia i godziny realizacji.
8. W celu zabezpieczenia prawidłowej kolejności udzielania świadczeń Przychodnia prowadzi listę pacjentów oczekujących na udzielenie świadczenia . Listę oczekujących prowadzi się w sposób zapewniający poszanowanie zasady sprawiedliwego , równego , niedyskryminującego traktowania . W razie zmiany stanu zdrowia pacjenta przychodnia koryguje odpowiednio termin udzielenia świadczenia na wcześniejszy .
9. Świadczenia zdrowotne w przypadkach nagłych , zagrożenia życia lub zdrowia udzielane są niezwłocznie .
10. Pacjent podczas rejestracji jest zobowiązany do przedstawienia ważnego dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń .
11. Jeżeli osoba zgłaszająca się do przychodni potrzebuje natychmiastowego udzielenia świadczenia ze względu na zagrożenie życia , żadne okoliczności nie mogą stanowić podstawy do odmowy udzielenia świadczenia .
12. Prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością mają ; - pacjenci w stanie nagłym,
- osoby , które posiadają tytuł „Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi „ lub „ Zasłużonego Dawcy Przeszczepu”,
- inwalidzi wojenni i wojskowi,
- kombatanci ( także osoby represjonowane),
- uprawnieni żołnierze i pracownicy w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa,
- kobiety w ciąży ,
- świadczeniobiorcy do 18 r. życia ( posiadający zaświadczenie zgodnie z obowiązującymi zapisami ustawy ),
13.Lekarze Miejsko Gminnej Przychodni w Świeciu , kierują pacjentów na konsultacje specjalistyczne , leczenie szpitalne, badania diagnostyczne i inne poprzez wystawianie skierowań zgodnie z warunkami określonymi w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz przez płatników.
14. Świadczenia zdrowotne udzielane są przez osoby wykonujące zawód medyczny , spełniające wymagania określone w odrębnych przepisach , przy użyciu sprzętu , aparatury właściwej dla rodzaju udzielanych świadczeń , wprowadzonych do obrotu i do używania zgodnie z przepisami.
15. Pracownicy Przychodni udzielają świadczeń zdrowotnych przestrzegając
Kartę Praw Pacjenta oraz zapisy wynikające z ustawy o ochronie danych
osobowych , tajemnicy lekarskiej i służbowej.

  
X. WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI PODMIOTAMI LECZNICZYMI

§ 20.

1.Przychodnia w celu zapewnienia prawidłowości diagnostyki , leczenia , ciągłości procesu udzielania świadczeń zdrowotnych współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą , udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz tych pacjentów.
2. Przychodnia oraz osoby udzielające w jej imieniu świadczeń zdrowotnych udzielają innym podmiotom udzielających świadczeń informacji związanych z pacjentem w przypadku gdy;
- pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy ,
- zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta lub
innych osób,
- zachodzi potrzeba przekazywania niezbędnych informacji o pacjencie związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń ,
-obowiązujące przepisy prawa tak stanowią,
3.Przychodnia udostępnia podmiotom wykonującym działalność leczniczą dokumentację medyczną pacjentów , jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości zdrowotnych. Udostępnienie , o którym mowa w zdaniu pierwszym następuje każdorazowo na zasadach określonych w przepisach prawa .
4.Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą odbywa się z poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz poszanowaniem prawa pacjenta.

 

XI. PROWADZENIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ ORAZ OPŁATY ZA JEJ UDOSTĘPNIANIE

§ 21.


1.Przychodnia prowadzi dokumentację medyczną pacjentów, zapewniając ochronę i poufność danych zawartych w tej dokumentacji zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa oraz zgodnie z wymogami określonymi przez płatnika świadczeń.
2.Przychodnia udostępnia dokumentację, o której mowa powyżej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz procedurami obowiązującymi w Przychodni.
3.Dokumentacja jest udostępniana do wglądu w siedzibie Przychodni lub poprzez sporządzanie jej kserokopii , odpisów bądź wyciągów.
4.Za udostępnianie dokumentacji medycznej Przychodnia pobiera opłaty – zgodnie z cennikiem oraz zapisami ustawy z dnia 6 listopada 2008r. o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

 

XII. WYSOKOŚĆ OPŁAT ORAZ ORGANIZACJA PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH ODPŁATNYCH

§ 22.


1.Przychodnia udziela nieodpłatnie świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych osobom ubezpieczonym w Narodowym Funduszu Zdrowia bądź innym osobom uprawnionym.
2.Za udzielane świadczenia zdrowotne inne niż finansowane ze środków publicznych Przychodnia pobiera opłaty zgodnie z ustalonym cennikiem opłat. Wysokość opłat określa załącznik nr 2 do Regulaminu .

3.Udzielanie świadczeń zdrowotnych odpłatnych, organizowane jest w taki sposób aby nie ograniczać dostępności świadczeń finansowanych ze środków publicznych: w sposób zapewniający poszanowanie zasady sprawiedliwego, równego, niedyskryminującego i przejrzystego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej oraz zgodnie z kryteriami medycznymi.
4.Udzielanie świadczeń zdrowotnych odpłatnych, pozostaje bez wpływu na ustaloną kolejność udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
5.Świadczenia zdrowotne odpłatne , udzielane będą w miarę możliwości w dniu zgłoszenia lub w innym terminie uzgodnionym z pacjentem, według ustalonej kolejności w dniach i godzinach ich udzielania.
6.Pacjent ma prawo do pełnej informacji dotyczącej jego prawa do uzyskania świadczenia finansowanego ze środków publicznych oraz o warunkach uzyskania takiego świadczenia.
7.Przychodnia nie może odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia i uzależnia jego udzielenie od uprzedniego uiszczenia opłaty.

XIII. PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA

§ 23

1.Prawa pacjenta określają przepisy powszechnie obowiązującego prawa , a w szczególności ustawa z dnia 6 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U.z 2009r.Nr 52,poz417 z późn.zm.)

 

XIV. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 24.


Regulamin został nadany przez jego Dyrektora Przychodni i wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Brak załączników.

Brak informacji o zmianach.